Sukses

Haid Hanya Satu Hari

14 Mar 2019, 04:19 WIB
Wanita, 43 tahun.

Hi doktor, selamat petang, saya berumur 43tahun, sudah berkahwin dan mempunyai.seorang sahaja anak iaitu anak perempuan berumur 17tahun, selalunya saya, bila datang bulan, sangat normal sekali, pusingan bulanannya betul, 28hari, 7hari mens. Masalahnya sekarang, untuk bulan march ini, saya datang bulan awal sehari. Dan mens nya hanya sehari sahaja, darah hari pertama biasa sahaja, tidak penuh pad, berwarna merah cili, dan untuk hari ke2 dan seterusnya darahnya sudah tiada. Untuk pengetahuan doktor, tiap2 bulan apabila saya mens. Hari pertama hingga hari ke3/4 banyak, dan akan berkurangan dan bersih sehingga hari ke 7. Adakah ini permulaan menopous atau saya hamil? Ujian hamil saya belum lagi lakukan

Terimakasih telah bertanya melalui fitur Tanya Dokter.

Melihat usia Anda, seharusnya belum memasuki masa menopause. Dan kami ingin mengonfirmasi terlebih dulu apakah ada riwayat berhubungan intim sebelumnya. Bila ada, sebaiknya lakukan testpack, karena ada kemungkinan perdarahan itu disebabkan oleh perdarahan implantasi, yakni saat embrio menempel pada dinding raim. Apabila memang terjadi pertemuan antara sperma dan ovum, perdarahan ini terjadi pada hari ke-6 hingga ke-14 setelah pembuahan (hubungan intim).

Bila testpack positif, maka kemungkinan besar Anda hamil. Bila negatif, Anda jelas tidak hamil dan ini hanyalah gangguan hormon saja, yang bisa terjadi sewaktu-waktu.

Demikian informasi yang dapat kami sampaikan. Semoga bermanfaat. (FA)

    0 Komentar

    Belum ada komentar